Correct Zakelijk Nederlands (NT1)
Lopen één of meerdere medewerkers vast op het gebied van zakelijk Nederlands? Schrijven zij net iets te informeel naar leveranciers en klanten toe? Kan het klantcontact aan de telefoon veel duidelijker en efficiënter? Afgestemd op de organisatie en de doelgroep stelt Zend’r graag een training op maat samen.
Wij komen graag bij u op kantoor of geven uw medewerkers online les. Het programma wordt op maat gemaakt. Onderstaande onderwerpen maken daar vaak deel van uit:
Trainer Elise
Taaltrainer Nederlands NT1 en NT2
Onderwerpen
Tekstopbouw en schrijfproces
Het doel van de tekst
Tekstopbouw
Het schrijfproces
Het vinden van de juiste toon: formeel/informeel
Schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
Aantrekkelijk en klantgericht formuleren
E-mailconventies
Veelgestelde vragen, zoals 'met het vriendelijke verzoek..' Of 'zou u .. kunnen doen?', 'is het u hebt of u heeft?', 'hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.
Spelling
Basisprincipes van de Nederlandse spelling
Woorden van vreemde herkomst (c/k, kw/qu, x/ks, t/th, etc.)
Hoofdletters en kleine letters
Tussen-n (smartengeld, ideeëloos)
Tussen-s (beheer(s)overeenkomst)
Engelse werkwoorden (deletete, geüpdatet)
Koppelteken (vicevoorzitter, na-apen)
Trema (weeïg, buiig)
Engelse woorden (parttimebaan, onlineverbinding)
accenttekens (een appel doen, gênant) afkortingen (a.u.b., mbo’er)
Grammatica
Vervoeging van werkwoorden (d’s en t’s)
Aan elkaar en los schrijven (er van uit gaan)
Enkelvoud of meervoud (een aantal is/zijn)
Mannelijk, vrouwelijk, onzijdig (Breda en zijn/haar binnenstad)
Verwijswoorden (deze, die, dit, wie, welke, enz.)
Dat of wat
Hun of hen
Omdat of doordat
Als of dan
Leestekens
Sommige(n), alle(n), beide(n), enz.
Getallen (wanneer uitschrijven, 3e/3de, de jaren ’80/80, enz.)
Formulering
Foutief beknopte bijzin (na koffie gedronken te hebben, vertrok de bus)
Foutieve samentrekking
Incongruentie
Foutief begrenzen
Op een gegeven moment twijfelde ik of ik nog wel op mijn plek zat binnen deze functie. Ik wist niet meer wat ik goed deed. Aan het begin was ik vrij onverschillig, maar toen kwam het besef dat ik nooit dommer zou worden van de lessen Nederlands, dus toen stond ik er wel voor open! Ik zag zelf ook wel dat de zinsopbouw niet goed was.
Ik worstelde met communicatie naar externen en de klanten toe, voornamelijk de schrijfvaardigheid: zinsopbouw en de juiste ’toon’ (tone of voice), maar ook spelling en formulering.
Wat hebben de lessen mij tot nu toe opgeleverd? Ik heb er nog maar een paar (3) gehad, dus dat is nog moeilijk om te zeggen. Wat ik wel al merk: ik denk nu veel meer na over mijn taalgebruik via mail naar klanten toe. Graag zou ik meer les krijgen over hoe ik goede mails typ. We gaan steeds een stapje verder, dus ik denk dat dat vanzelf wordt behandeld. We starten nu met het schrijven van formele brieven, dus ik denk dat ik daar veel uit kan halen.
Elise is prettig in de omgang, niet zo stijfjes of streng. Ik zou niet weten wat je moet veranderen. Ik vind het fijn dat het één-op-één lessen zijn, want dan pik ik meer op dan dat ik met een paar man zou zijn. En de lessen zijn gevarieerd.
Zou ik jou aanbevelen? Als je je twijfels hebt aan je eigen schrijfvaardigheid/kunnen en je denkt: ‘ik kan wel een opfrissing gebruiken’, dan zou ik zeggen: doen!