Communicatietrainingen
Positieve feedback
Constructieve feedback geven is niet altijd vanzelfsprekend. Om gewenst gedrag te bekrachtigen en de medewerker aan je bedrijf te binden is positieve feedback een krachtig middel. Het zit in onze aard om ons vooral te richten op de verbeteringen: de cognitieve gedragstherapie vertelt ons namelijk dat we van nature namelijk gericht zijn op overleven, op mogelijke bedreigingen. Kritische feedback ligt daarom vaak ontzettend gevoelig. Onze hersenen maken 80% meer synapsen (verbindingen) aan wanneer we een compliment horen of fijne, opbouwende feedback. Iedereen die samenwerkt kent het spanningsveld tussen dingen bespreekbaar maken of deze voorbij laten gaan: het zogenaamde ‘choose your battles’. Beter samenwerken en het behalen van betere bedrijfsresultaten begint echter met een fijne interne communicatie en goede feedbackcultuur.
Wat levert het ons op?
Een goede interne communicatie is bij essentieel voor de stabiliteit of groei van elk bedrijf.Tevreden medewerkersdie zich gewaardeerd voelen zullen zich binden aan je bedrijf. Op deze krappe arbeidsmarkt is het dus essentieel dat samenwerking, kwaliteitsbewaking, ontwikkelen en leren in de gaten wordt gehouden. Zend’r communicatie- en taaltrainingen biedt daarom trainingen op maat. Wij leren professionals hoe je communiceert op een duidelijke, zakelijke manier zonder de ander te kwetsen. Het gaat dan om feedback geven, maar zéker ook ontvangen (in welke rol dan ook), gespreksvaardigheden, presenteren, etc.
Modules
In een communicatietraining van Zend’r ligt de focus op het opbouwen van feedback. De volgende thema’s komen in een 20 of 30-weekse training aan bod:
Module 1: Feedback
Informatie
Onderscheid complimenten, feedback, kritiek, zelfreflectie op aannames en belemmeringen, Model van Transparant communiceren, indirecte en directe feedback, feedback geven en ontvangen: 3G, spiegelen, opbouw feedbackgesprek, 360-graden feedback, proactief feedback vragen, omgaan met feedback, etc.
Module 2: Mondeling presenteren
Module 3: Gesprekken voeren
Vraag- en doorvraagtechnieken, etc.
Module 4: Vergaderen
Module 5: Schrijven
Module 6: Stijl
Denk aan: instructief, overtuigend en boeiend taalgebruik.
Module 7: Argumentatie
Informatie
We maken daarbij tevens gebruik van NLP: neurolinguistisch programmeren.
Doel van de training?
Verbetering van het interne communicatieklimaat heeft bewezen effect op de externe communicatie. Ervaart de klant dat de medewerkers goed zijn voor elkaar en dat zij graag werken voor uw bedrijf? Dat is van wezenlijk belang. Het creëren van een open klimaat staat in deze training centraal, waarbij je elkaar op de juiste manier weet aan te spreken op zaken die beter of anders kunnen en waarbij passende feedback op een natuurlijke manier wordt gebracht. Win-win voor de medewerker en de klant!
Wat leren uw medewerkers?
Ter illustratie wordt hieronder module 1 uitgewerkt.
in module 1, feedback:
De juiste ‘houding’ voor het op de juiste manier geven en ontvangen van feedback