Communicatietrainingen

Positieve feedback

Constructieve feedback geven is niet altijd vanzelfsprekend. Om gewenst gedrag te bekrachtigen en de medewerker aan je bedrijf te binden is positieve feedback een krachtig middel. Het zit in onze aard om ons vooral te richten op de verbeteringen: de cognitieve gedragstherapie vertelt ons namelijk dat we van nature namelijk gericht zijn op overleven, op mogelijke bedreigingen. Kritische feedback ligt daarom vaak ontzettend gevoelig. Onze hersenen maken 80% meer synapsen (verbindingen) aan wanneer we een compliment horen of fijne, opbouwende feedback. Iedereen die samenwerkt kent het spanningsveld tussen dingen bespreekbaar maken of deze voorbij laten gaan: het zogenaamde ‘choose your battles’. Beter samenwerken en het behalen van betere bedrijfsresultaten begint echter met een fijne interne communicatie en goede feedbackcultuur.

Wat levert het ons op?

Een goede interne communicatie is bij essentieel voor de stabiliteit of groei van elk bedrijf.Tevreden medewerkersdie zich gewaardeerd voelen zullen zich binden aan je bedrijf. Op deze krappe arbeidsmarkt is het dus essentieel dat samenwerking, kwaliteitsbewaking, ontwikkelen en leren in de gaten wordt gehouden. Zend’r communicatie- en taaltrainingen biedt daarom trainingen op maat. Wij leren professionals hoe je communiceert op een duidelijke, zakelijke manier zonder de ander te kwetsen. Het gaat dan om feedback geven, maar zéker ook ontvangen (in welke rol dan ook), gespreksvaardigheden, presenteren, etc.

Modules

In een communicatietraining van Zend’r ligt de focus op het opbouwen van feedback. De volgende thema’s komen in een 20 of 30-weekse training aan bod:

Module 1: Feedback

Informatie

Onderscheid complimenten, feedback, kritiek, zelfreflectie op aannames en belemmeringen, Model van Transparant communiceren, indirecte en directe feedback, feedback geven en ontvangen: 3G, spiegelen, opbouw feedbackgesprek, 360-graden feedback, proactief feedback vragen, omgaan met feedback, etc.

Module 2: Mondeling presenteren

Module 3: Gesprekken voeren

Vraag- en doorvraagtechnieken, etc.

Module 4: Vergaderen

Module 5: Schrijven

Module 6: Stijl

Denk aan: instructief, overtuigend en boeiend taalgebruik.

Module 7: Argumentatie

Informatie
Denk aan:de rol van argumentatie in communicatie, de structuur van een redenering en drogredenen: ontduiking of ontwijking van bewijslast.

We maken daarbij tevens gebruik van NLP: neurolinguistisch programmeren.

Doel van de training?

Verbetering van het interne communicatieklimaat heeft bewezen effect op de externe communicatie. Ervaart de klant dat de medewerkers goed zijn voor elkaar en dat zij graag werken voor uw bedrijf? Dat is van wezenlijk belang. Het creëren van een open klimaat staat in deze training centraal, waarbij je elkaar op de juiste manier weet aan te spreken op zaken die beter of anders kunnen en waarbij passende feedback op een natuurlijke manier wordt gebracht. Win-win voor de medewerker en de klant!

Wat leren uw medewerkers?

Ter illustratie wordt hieronder module 1 uitgewerkt.

in module 1, feedback:

E

De juiste ‘houding’ voor het op de juiste manier geven en ontvangen van feedback

E
Verbale versus non-verbale communicatie
E
Luistervaardigheid, vragen en doorvragen
E
Spiegelen: aanpassen aan de ander
E
Hoe worden successen gedeeld in het team?
E
(Hoe) spreekt men elkaar aan op zaken die anders / beter kunnen?
E
Feedback geven en krijgen: hoe doe je dat?
E
Proactief vragen om feedback
E
(H)erkennen van dominant, afstandelijk en sociaal gedrag bij jezelf en anderen
E
(H)erkennen en verkleinen van je eigen blinde vlek
E
Structuur van het feedbackgesprek
E
Assertief handelen vanuit zelfvertrouwen
E
NLP (neurolinguistisch programmeren)